The project consists of a systematic /methodical exploration of the city of Bari, in Southern Italy, my hometown, where I have been living for many years.
The aim was to take a totally new look at a place (in this particular case, Bari) the city dweller has become so familiar with that he/she tends no longer to “see” aspects which are frequently important. A city is an entity which is the result of layers of history, symbols, experiences which overlap each other, thus modifying both its physical and relational aspects.
Ever since its beginnings, photography has always tackled the issue of how to best represent the urban territory and, after photography, so has the cinema. This study has always been fruitful in some way or another for both arts: city and photography, city and cinema, giving a constant feedback that has enabled architects, town planners and sociologists to improve and sharpen their ability to “read” the territory and thus better understand it and prepare more suitable projects and designs.
Mara Dani’s contribution is the fruit of a necessarily partial point of view, as the title itself clearly states, following in the path of other important authors (the most important of all being the Italian photographer Gabriele Basilico). It aims at offering further food for thought on one of the places most representative of the modern era: the city.
Il progetto consiste in una esplorazione sistematica della città di Bari, nel sud Italia, in cui vivo da tanti anni.
Il fine è stato quello di superare lo sguardo addomesticato di chi ha una lunga frequentazione di un luogo tanto da finire per non vederne più alcuni aspetti spesso importanti. La città è un organismo frutto di una stratificazione di storia, di simboli, di esperienze che si sovrappongono l’una sull’altra modificandone l’aspetto sia fisico sia relazionale.
Fin dai suoi esordi la fotografia si è posta il problema della rappresentazione del territorio urbano e, dopo di essa, anche il cinema. Il confronto è sempre stato in qualche modo fruttuoso per entrambi, città e fotografia, città e cinema, instaurando un feed-back continuo che ha permesso ad architetti, urbanisti e sociologi di affinare i propri mezzi di “lettura” in vista di una migliore comprensione anche in chiave progettuale.
Questo contributo, frutto di un punto di vista necessariamente parziale, come già dichiarato nel titolo, intende, seguendo la strada già tracciata da altri e importanti autori, primo fra tutti l’italiano Gabriele Basilico, offrire un ulteriore spunto di riflessione su uno dei luoghi più rappresentativi dell’epoca moderna.
Links
Hanno parlato di ALMOST BARI:
ALMOST BARI has been reviewed /listed here:
1. The Independent Photobook, The Hague, The Nederlands
2. Photoireland The Library Project, Dublin, Eire
3. Who needs another photo blog, Paris, France
4. Indie Photobook Library, Washington, DC, USA
5. Librairie /Galerie L’Ascenseur Végétal, Bordeaux, France
6. Josef Chladek on photobooks and books, Wien, Austria
7. La Gazzetta del Mezzogiorno,Bari, Italy 20.04.2016
8. MU.SA Fotoblog di Sara Munari, Lecco (Milano)
9. Album Bookshop di LO.FT, Locali Fotografici, Lecce, Italy
10. The Unknown Books blog by Fabio Miguel Roque, Braga, Portugal
11. THE ANGRY BAT’s nice photobooks, Lubiana, Slovenia
12. THE ANGRY BAT vimeo video of ALMOST BARI
13. Moscow International Foto Awards 2016: Honorable Mention, Documentary category
14. Moscow International Foto Awards 2016 Certificate
15. The Photobook, ALMOST BARI reviewed by Douglas Stockdale,USA
16. Px3- Prix de la Photographie Paris 2016, Honorable Mention
17. Px3- Prix de la Photographie Paris 2016 Certificate
18. Encontros da Imagem 2016, Braga, Portugal. ALMOST BARI finalist
19. IPA, The International Photography Awards 2016, USA – 1st place ALMOST BARI – non-professional book (self-published), documentary category
20. Art Narratives featured ALMOST BARI in their tumblr, instagram, facebook and official website